PRZYGOTOWANIE DO EGZAMINÓW
W nowej sytuacji ośmioletniej szkoły podstawowej uczniowie klasy VII i VIII będą przygotowywani do egzaminu ósmoklasisty, którego pierwsza edycja będzie miała miejsce pod koniec roku szkolnego 2018/2019.
Przez cały cykl kształcenia przeprowadzamy na końcu roku badanie wyników nauczania. Są to karty pracy, które uczniowie wykonują nie na ocenę i ich celem jest rozpoznanie przez nauczyciela słabych stron każdego ucznia, wyłapanie partii materiału w danej klasie słabiej utrwalonych, zrozumianych. Na podstawie analizy tych testów uczniowie i rodzice otrzymują zindywidualizowane wskazówki do skuteczniejszego uczenia się. Następnie w kolejnym roku nauczyciel planuje powrót do treści, które uczniowie niewystarczająco opanowali.
Ważnym krokiem podejmowanym przez szkołę w celu przygotowania uczniów do egzaminu jest zwiększenie ilości godzin: j.pol – 6 g w kl. VIII; mat. – 5 g w kl. VII i 6g w kl. VIII, j. angielski – 5 g z podziałem na grupy zaawansowania, w tym 1 g z native speaker’em.
Zgodnie z naszym wieloletnim doświadczeniem, zdobytym podczas przygotowywania do egzaminów zewnętrznych uczniów gimnazjum (a wcześniej szóstoklasistów), zdajemy sobie sprawę, jak bardzo ważne jest dla młodzieży wyćwiczenie umiejętności rozwiązywania testów.
Dlatego uczniowie już w VII klasie będą zapoznawani z formą testów, zasadami ich konstruowania i oceniania, a pod koniec roku szkolnego napiszą próbny egzamin oparty na materiałach Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Uczniowie klasy VIII napiszą 3 próbne egzaminy (koniec października, styczeń i na miesiąc przed egzaminem) opracowane przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, które następnie będą szczegółowo omawiane na lekcjach i analizowane przez uczących, a także przekazane rodzicom.
Tego rodzaju praktyczne ćwiczenia pozwalają wypracować różne umiejętności, takie jak: radzenie sobie z różnymi typami zadań, rozpoznawanie swoich słabych stron i zauważanie, które typy zadań sprawiają największe problemy, wyciąganie wniosków ze swych błędów, rozplanowanie czasu, opanowanie zdenerwowania , a także zrozumienie istoty oceniania kryterialnego. W razie potrzeby będziemy organizować popołudniowe warsztaty doskonalące technikę rozwiązywania testów.
W tym miejscu warto podkreślić, iż Dyrekcja Szkoły bardzo starannie przygotowuje uczniów do egzaminów zewnętrznych, choć jest to tylko jeden z wielu elementów, w które Szkoła wyposaża uczniów z myślą o wyższych etapach kształcenia.