ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE SZKÓŁ „INSPIRACJA”
1. Kształcenie w uniwersalnych wartościach etyki, w atmosferze serdeczności i bezpieczeństwa.
Realizacja :
- wzajemne poszanowanie przez uczniów i nauczycieli
- swych osobowości i odrębności
- uczenie tolerancji i nieużywania przemocy w stosunku do innych
- stwarzanie atmosfery życzliwości i wzajemnej szczerości
- dawanie przykładów sprawiedliwości i prawości wobec innych
- uwrażliwianie na piękno i duchowość człowieka poprzez kontakt z przyrodą, wielką muzyką i sztuką
- zwracanie uwagi na wartość etyczną pracy ludzkiej
2. Wychowanie człowieka o silnym i prawym charakterze.
Realizacja:
- zaszczepienie idei pozytywnego myślenia
- budowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie, także poprzez praktykę występów publicznych
- wypracowania nawyków systematyczności i samodyscypliny
- uczenie samodzielności
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie oraz za szkołę i powodzenie jej działań
- podkreślanie wartości pomocy koleżeńskiej
- doskonalenie umiejętności pracy w grupie, w tym także w zespołach muzycznych
- rozwijanie zamiłowania do porządku, harmonii i czystości w nas i wokół nas i podkreślanie roli spokoju i koncentracji w podnoszeniu skuteczności każdego działania
- rozwijanie różnych form wolontariatu
3. Dbałość o harmonijny i wszechstronny rozwój psychofizyczny.
Realizacja:
- rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka poprzez zajęcia artystyczne ( szczególnie muzyczne), wzorowane na metodzie Marii Monessori i sportowe
- propagowanie zdrowego trybu życia i sposobu odżywiania się
- organizowanie czynnego wypoczynku (min. wyjazdy sródroczne o charakterze rekreacyjno-sportowym i naukowym)
- umożliwianie uczniom zdobywania różnych sprawności życiowych
- stymulowanie rozwoju osobistego:
- kształcenie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z trudnościami
- rozwijanie postawy życzliwości i radości
- korzystanie z profesjonalnej nauki muzyki
- zaznajamianie z technologiami informatycznymi
- przybliżenie podstawowych zasad ekonomii
- rozwijanie krytycznego myślenia
- kształcenie umiejętności porozumiewania się i nawiązywania kontaktu oraz panowania nad emocjami
- organizacja zajęć pozalekcyjnych
- opieka pedagogoga szkolnego
- stworzenie możliwości korzystania z obiadów i szkolnego sklepiku
- rozwijanie działalności świetlicy i biblioteki szkolnej
4. Zapewnienie wysokiej jakości nauczania.
Realizacja:
- indywidualizacja procesu nauczania:
- wczesne rozpoznawanie możliwości i zdolności uczniów
- zróżnicowanie treści kształcenia i wymagań w zależności od możliwości ucznia
- stosowanie różnorodnych metod i form pracy dostosowanych do zdolności uczniów
- pomoc pedagoga, logopedy i reedukatora szkolnego, kierowanie na konsultacje specjalistyczne
- stałe konsultacje nauczycieli dla uczniów
- rozbudzanie motywacji do nauki
- doskonalenie szkolnego systemu oceniania
- udział dzieci w konkursach przedmiotowych, w tym także artystycznych
- stwarzanie warunków do odnoszenia sukcesów, w tym nieustanne wspieranie tego co pozytywne u innych ( na lekcji, na zajęciach dodatkowych, w konkursach, koncertach i w sporcie)
- rzetelne informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych
- pokazywanie dzieciom związków między różnymi gałęziami wiedzy oraz nauczanych treści z życiem codziennym
- właściwy dobór programów nauczania i podręczników
- umożliwienie uczniom oceny pracy nauczycieli oraz wpływu na proces dydaktyczny (min. wyrażania opinii na temat dodatkowych treści, opracowanie planów własnych wycieczek, konkursów, gier i imprez)
- systematyczna kontrola postępów w nauce i konsekwentne rozliczanie uczniów z powierzonych im zadań
- zatrudnianie wykwalifikowanej kadry
- permanentne doskonalenie nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły ( m.in.uczestnictwo nauczycieli w warsztatach metodycznych i studiach podyplomowych)
- kontrola realizacji materiału i jakości nauczania przez Dyrekcję
- organizacja pracy szkoły zgodnie z zasadami TQM (zarządzanie jakością)
5. Poszerzenie zakresu wykształcenia podstawowego
Realizacja:
- zwiększona ilość godzin języków obcych nauczanych na poziomach zaawansowania
- drugi język obcy do wyboru (niemiecki, francuski, hiszpański)
- zwiększona ilość godzin języka polskiego i matematyki
- godzina wychowania fizycznego na basenie
- możliwość udziału w kółkach przedmiotowych i innych zajęciach pozalekcyjnych
6. Współpraca z rodzicami i środowiskiem
- Współpraca z rodzicami :
- bieżące informowanie rodziców o postępach i trudnościach w nauce ich dzieci
- regularne dyżury dla rodziców całego grona pedagogicznego
- organizowanie imprez z rodzicami i dziećmi
- włączenie rodziców do tworzenia wspólnej wizji szkoły i współodpowiedzialności za powodzenie jej działań oraz promowania szkoły
- Współpraca szkoły z instytucjami oświatowymi i kulturalnymi:
- współpraca z Uniwersytetem Jagiellońskim, Akademią Wychowania Fizycznego, Akademią Pedagogiczną, Akademią Muzyczną,
- zapoznawanie z dziedzictwem kulturowym Krakowa
- udział w akcjach proekologicznych i charytatywnych
7. Budowanie tradycji szkoły
Realizacja:
- organizacja stałych imprez (m.in. Wigilia, wyjazdy śródroczne, koncerty, wernisaże, kiermasz jesienny, rozgrywki sportowe, Dzień Matki, obozy zimowe i letnie) ustalenie logo Szkoły, teczek firmowych itp.
- prowadzenie wpisu do „Złotej Księgi” dla wyróżniających się uczniów
- prowadzenie kroniki wydarzeń szkolnych na bazie „Aktualności” ze strony www