Inne projekty
Tydzień Historyczny
Jednym z nowoczesnych i niekonwencjonalnych przedsięwzięć w naszych szkołach jest organizowanie Tygodnia Historycznego, w czasie którego wszystkie szkoły przenoszą się w odległe czasy. Dotychczas odbyły się Tygodnie: Starożytny, Średniowieczny, Renesansu, Baroku i Oświecenia oraz XIX Wieku.
Podstawową ideą jest zapoznanie naszych uczniów, ale przy okazji też ich rodzin i znajomych, z wszelkimi osiągnięciami danej epoki. Nie jest to więc tylko czysta przygoda z historią, lecz również kontakt z fizyką, matematyką czy historią literatury, a więc z całym dorobkiem ludzkości danej epoki.
Obok pomocy i zaangażowania wszystkich nauczycieli uczniowie samodzielnie przygotowują postery, plakaty i inne informacje, co sprawia im dużą frajdę, a jednocześnie jest świetną formą edukacji. Co więcej, młodzi ludzie uczą się również pracy zespołowej, jak też mają okazję do bliskich kontaktów z nauczycielami, poznając ich od tej mniej formalnej strony. Dochodzi więc do integracji całej naszej szkoły. Tydzień kończy się uroczystym przedstawieniem, w trakcie którego uczniowie prezentują w formie teatralnej fragmenty dzieł literatury światowej.
Tydzień Historyczny jest więc edukacją poprzez zabawę, pokazując uczniowi, że zdobywanie wiedzy może być ciekawe i bardzo zajmujące, nie kojarząc się wyłącznie z lekcjami.
Metoda projektów
Praca metodą projektów jest u nas stosowana od początku istnienia Gimnazjum (od roku 1999). Została przez nas wybrana, gdyż mała liczebność klas, zaplecze techniczne Szkoły oraz zasoby kulturalne i naukowe Krakowa stwarzają idealne warunki do jej realizacji.
Tematy przewodnie projektów dotyczyły do tej pory Krakowa, Małopolski lub aktualnych wydarzeń o randze światowej. Szczegółowe zagadnienia były tak dobrane, aby łączyły się z materiałem gimnazjum, szczególnie zaś ze ścieżkami edukacyjnymi.
Na specjalnie organizowanych warsztatach uczniowie są na wstępie zapoznawani ze sposobem redagowania większych prac pisemnych, sporządzania bibliografii i przypisów oraz oceniania prac. Projekty są przygotowywane przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli-opiekunów w grupach lub samodzielnie, przybierają formy prac pisemnych, plakatów, prezentacji ustnych, które odbywają się w instytucjach kulturalnych i naukowych Krakowa.
Metodą tą zainteresowaliśmy się z uwagi na wielość pożytecznych funkcji, które spełnia. Umożliwia ona wyćwiczenie takich umiejętności jak:
- praca w grupie
- planowanie i organizowanie pracy
- korzystanie z różnych źródeł informacji
- integrowanie wiedzy z różnych dziedzin
- dobór i selekcja materiału z uwagi na określony temat
- zapisywanie i prezentowanie zebranych materiałów
- przygotowanie i wygłaszanie wystąpień publicznych
- samoocena własnej pracy zgodnie z ustalonymi kryteriami
Wszystkie te umiejętności będą rozwijane w gimnazjum i są niezbędne w dalszej edukacji, a następnie w życiu zawodowym. Mamy również nadzieję, że tego typu przedsięwzięcia spowodują, że ustna matura z języka polskiego nie będzie dla naszych absolwentów zaskoczeniem i trudnością.
Obecnie, w związku ze zmiana podstawy programowej i wprowadzeniem poszerzonego programu nauk ścisłych, humanistycznych i biologiczno-chemicznych planujemy na poziomie II klasy gimnazjum wykorzystanie powyższej metody.