szkola inspiracja krakow

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE SZKÓŁ „INSPIRACJA”

1. Kształcenie w uniwersalnych wartościach etyki, w atmosferze serdeczności i bezpieczeństwa.

Realizacja :
  • wzajemne poszanowanie przez uczniów i nauczycieli
  • swych osobowości i odrębności
  • uczenie tolerancji i nieużywania przemocy w stosunku do innych
  • stwarzanie atmosfery życzliwości i wzajemnej szczerości
  • dawanie przykładów sprawiedliwości i prawości wobec innych
  • uwrażliwianie na piękno i duchowość człowieka poprzez kontakt z przyrodą, wielką muzyką i sztuką
  • zwracanie uwagi na wartość etyczną pracy ludzkiej

 

2. Wychowanie człowieka o silnym i prawym charakterze.

Realizacja:
  • zaszczepienie idei pozytywnego myślenia
  • budowanie poczucia własnej wartości i wiary w siebie, także poprzez praktykę występów publicznych
  • wypracowania nawyków systematyczności i samodyscypliny
  • uczenie samodzielności
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie oraz za szkołę i powodzenie jej działań
  • podkreślanie wartości pomocy koleżeńskiej
  • doskonalenie umiejętności pracy w grupie, w tym także w zespołach muzycznych
  • rozwijanie zamiłowania do porządku, harmonii i czystości w nas i wokół nas i podkreślanie roli spokoju i koncentracji w podnoszeniu skuteczności każdego działania
  • rozwijanie różnych form wolontariatu

 

3. Dbałość o harmonijny i wszechstronny rozwój psychofizyczny.

Realizacja:
  • rozwijanie naturalnej kreatywności dziecka poprzez zajęcia artystyczne ( szczególnie muzyczne),
  • wzorowane na metodzie Marii Monessori i sportowe
  • propagowanie zdrowego trybu życia i sposobu odżywiania się
  • organizowanie czynnego wypoczynku (min. wyjazdy sródroczne o charakterze rekreacyjno-sportowym i naukowym)
  • umożliwianie uczniom zdobywania różnych sprawności życiowych
  • stymulowanie rozwoju osobistego:
    • kształcenie umiejętności twórczego rozwiązywania problemów i radzenia sobie z trudnościami
    • rozwijanie postawy życzliwości i radości
    • korzystanie z profesjonalnej nauki muzyki
    • zaznajamianie z technologiami informatycznymi
    • przybliżenie podstawowych zasad ekonomii
    • rozwijanie krytycznego myślenia
    • kształcenie umiejętności porozumiewania się i nawiązywania kontaktu oraz panowania nad emocjami
  • organizacja zajęć pozalekcyjnych
  • opieka pedagogoga szkolnego
  • stworzenie możliwości korzystania z obiadów i szkolnego sklepiku
  • rozwijanie działalności świetlicy i biblioteki szkolnej

 

4. Zapewnienie wysokiej jakości nauczania.

Realizacja:
  • indywidualizacja procesu nauczania:
    • wczesne rozpoznawanie możliwości i zdolności uczniów
    • zróżnicowanie treści kształcenia i wymagań w zależności od możliwości ucznia
    • stosowanie różnorodnych metod i form pracy dostosowanych do zdolności uczniów
    • pomoc pedagoga, logopedy i reedukatora szkolnego, kierowanie na konsultacje specjalistyczne
    • stałe konsultacje nauczycieli dla uczniów
  • rozbudzanie motywacji do nauki
  • doskonalenie szkolnego systemu oceniania
  • udział dzieci w konkursach przedmiotowych, w tym także artystycznych
  • stwarzanie warunków do odnoszenia sukcesów, w tym nieustanne wspieranie tego co pozytywne u innych ( na lekcji, na zajęciach dodatkowych, w konkursach, koncertach i w sporcie)
  • rzetelne informowanie uczniów o wymaganiach edukacyjnych
  • pokazywanie dzieciom związków między różnymi gałęziami wiedzy oraz nauczanych treści z życiem codziennym
  • właściwy dobór programów nauczania i podręczników
  • umożliwienie uczniom oceny pracy nauczycieli oraz wpływu na proces dydaktyczny (min. wyrażania opinii na temat dodatkowych treści, opracowanie planów własnych wycieczek, konkursów, gier i imprez)
  • systematyczna kontrola postępów w nauce i konsekwentne rozliczanie uczniów z powierzonych im zadań
  • zatrudnianie wykwalifikowanej kadry
  • permanentne doskonalenie nauczycieli i wszystkich pracowników szkoły ( m.in.uczestnictwo nauczycieli w warsztatach metodycznych i studiach podyplomowych)
  • kontrola realizacji materiału i jakości nauczania przez Dyrekcję
  • organizacja pracy szkoły zgodnie z zasadami TQM (zarządzanie jakością)

 

5. Poszerzenie zakresu wykształcenia podstawowego

Realizacja:
  • zwiększona ilość godzin języków obcych nauczanych na poziomach zaawansowania
  • drugi język obcy do wyboru (niemiecki, francuski, hiszpański)
  • zwiększona ilość godzin języka polskiego i matematyki
  • zwiększona ilość godzin plastyki i muzyki
  • zwiększona ilość godzin informatyki
  • godzina wychowania fizycznego na basenie
  • możliwość udziału w kółkach przedmiotowych i innych zajęciach pozalekcyjnych

 

6. Współpraca z rodzicami i środowiskiem

  • Współpraca z rodzicami :
    • bieżące informowanie rodziców o postępach i trudnościach w nauce ich dzieci
    • regularne dyżury dla rodziców całego grona pedagogicznego
    • organizowanie imprez z rodzicami i dziećmi
    • włączenie rodziców do tworzenia wspólnej wizji szkoły i współodpowiedzialności za powodzenie jej działań oraz promowania szkoły
  • Współpraca szkoły z instytucjami oświatowymi i kulturalnymi:
    • współpraca z Uniwersytetem Jagiellońskim, Akademią Wychowania Fizycznego, Akademią Pedagogiczną, Akademią Muzyczną,
    • zapoznawanie z dziedzictwem kulturowym Krakowa
    • udział w akcjach proekologicznych i charytatywnych

 

7. Budowanie tradycji szkoły

Realizacja:
  • organizacja stałych imprez (m.in. Wigilia, wyjazdy śródroczne, koncerty, wernisaże, kiermasz jesienny, rozgrywki sportowe, Dzień Matki, obozy zimowe i letnie) ustalenie logo Szkoły, teczek firmowych itp.
  • prowadzenie wpisu do „Złotej Księgi” dla wyróżniających się uczniów
  • prowadzenie kroniki wydarzeń szkolnych na bazie „Aktualności” ze strony www