227. ROCZNICA UCHWALENIA KONSTYTUCJI 3 MAJA W SZKOŁACH „INSPIRACJA” – PODSUMOWANIE OBCHODÓW

Uczniowie Szkół  „INSPIRACJA” pamiętali o 227. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja.  Z tej okazji w ostatnim tygodniu kwietnia wzięli udział w interesujących zajęciach poświęconych tej tematyce. Mogli poszerzyć swoją wiedzę o historii Polski oraz wyrazić swój patriotyzm.

Uczniowie z klas 0 – 3  uczestniczyli w zajęciach historyczno- plastycznych pt. „Polska w obraz(k)ach”. Punktem wyjścia do rozmowy na tematy historyczne było odczytanie wiersza  J. Majewskiej Czy to można zrozumieć? Utwór literacki pomógł dzieciom zrozumieć genezę święta. Nauczyciele zapoznali uczniów z nazwiskami autorów Konstytucji 3 Maja oraz zaprezentowali im obraz J. Matejki pt. Konstytucja 3 Maja.

Głównym punktem zajęć było wykonanie przez dzieci plakatów. Twórczym pomysłom sprzyjała praca grupowa. Uczniowie otrzymali duże kartki papieru, na których były naszkicowane kontury Polski. Wykorzystując różne techniki plastyczne oraz nieograniczoną dziecięcą wyobraźnię, przedstawiali swoje skojarzenia z Polską. Na mapach przyklejali małe flagi Polski, które przerabiali na rysunki.

W taki sposób powstały przepiękne, kolorowe mapy naszej Ojczyzny.

Natomiast młodzież z 6 i 7 klasy wzięła udział w zajęciach dotyczących roli konstytucji w życiu obywateli pt. „Konstytucja młodzieży”. Lekcję rozpoczęła dyskusja na temat tego, czym jest konstytucja. Następnie wiedzę szóstoklasistów poszerzyły treści zaczerpnięte z filmu edukacyjnego pt. Konstytucja w Polsce – jak powstała? Natomiast uczniom siódmej klasy przedstawiono prezentację multimedialną dotyczącą historii uchwalenia Konstytucji 3 maja.

Najważniejszym elementem zajęć było wykonanie plakatów zatytułowanych „Konstytucja młodzieży”. Uczniowie zostali podzieleni na grupy, otrzymali duże kartki z konturami Polski. Niczym twórcy naszej pierwszej konstytucji, z ogromnym zaangażowaniem, zapisywali obowiązki obywateli oraz prawa, które powinny być przestrzegane w demokratycznym kraju. W tej twórczej atmosferze dorastający Polacy zastanawiali się nad rolą prawa w życiu obywateli.

W klasach 4 i 5 szkoły podstawowej oraz II i III gimnazjum odbyły się specjalnie przygotowane tematyczne lekcje historii prowadzone przez nauczycieli historii.

Po tak intensywnych zajęciach na pewno każdy uczeń poszerzył swoją historyczną wiedzę, a także zastanowił się nad swoim patriotyzmem.